Promo Zakelijk
Image default
Boekhouding

Alles over de salarisadministratie

Als je een onderneming hebt met personeel heb ook jij ermee te maken: de salarisadministratie. Simpel gezegd is de salarisadministratie het uitbetalen en het bijhouden van het salaris. Het lijkt heel simpel, maar toch is het dat niet. Er komt van alles bij kijken. Je moet dingen berekenen, loonstroken maken en je moet de loonheffingen ook nog eens afdragen. Voor een goede bedrijfsvoering is een goede salarisadministratie essentieel.

 

Stappen

De salarisadministratie bestaat in principe altijd uit drie stappen. De eerste stap is het nettoloon berekenen. Voordat je het nettoloon kan uitrekenen moet je eerst het brutoloon weten. Je kan deze vinden in de CAO of in de arbeidsvoorwaarden. Als je medewerkers op een vast contract hebt is het nettoloon in principe iedere maand hetzelfde, tenzij er bijvoorbeeld een bonus bij komt. De volgende stap is het loonstrookje maken. Je legt hierin uit hoe je tot het nettoloon bent gekomen. Je maakt voor iedere werknemer een apart loonstrookje. Als laatste doe je de loonaangifte. Dit is alle loonheffing die je voor de werknemer hebt ingehouden. Je maakt deze loonheffing zo snel mogelijk over aan de belastingdienst.

 

Bewijsmateriaal

De salarisadministratie is je bewijsmateriaal aan de belastingdienst. Iedere werkgever in Nederland is verplicht de salarisadministratie bij te houden. Nadat de belastingdienst gevraagd heeft om gegevens moeten ze deze vrijwel meteen kunnen controleren, dus hou het bij.

 

Uitbesteden

Geen zin om de administratie zelf te doen? Dan kun je deze ook uitbesteden. Je kan hiervoor een administratiekantoor inschakelen. Ze nemen je administratie over, al betaal je hier per maand wel een klein bedrag voor. Let op, want ook al doet een kantoor het je bent als werkgever wel nog steeds verantwoordelijk. Wil je dit niet? Dan kun je ook kiezen voor payroll. Zij nemen de administratie over, maar ook de wettelijke verantwoordelijkheid die erbij komt kijken.

https://hetsalariskantoor.nl/