Het concept van productinformatiebeheer (PIM) is steeds vaker aanwezig in discussies en analyses in verband met e-handel, verkoopstrategieën, digitale marketing en omnichannelaanwezigheid. Een van de grote problemen waarmee marketeers in elk productgericht bedrijf worden geconfronteerd, is de buitensporige hoeveelheid informatie waarmee zij moeten omgaan. Deze informatie moet in verschillende versies worden doorgegeven aan verschillende verkoopkanalen, distributeurs, detailhandelaren, teams, enz. En hier komt het PIM-systeem als strategie om de hoek kijken!
Wat is een PIM systeem?PIM staat voor Product Informatie Management en verwijst in het algemeen naar de software die alle gegevens over producten beheert: catalogi, afmetingen, gewichten, beschrijvingen, classificaties, certificeringen enzovoort. Dit over organisaties, toeleveringsketens, kanalen en klanten heen. Op het meest basale niveau stelt een PIM systeem u in staat om op één plaats uw productinformatie te verzamelen, te beheren en te waarderen, productcatalogi op te stellen en informatie naar kanalen te distribueren. Het is belangrijk op te merken dat een PIM-systeem niet alle produktinformatie verwerkt en dat niet alle informatie naar behoefte naar het PIM-systeem zal worden overgebracht. In dat geval zal dergelijke informatie uit andere bronnen moeten worden verkregen. Het basisprincipe van een PIM-systeem is dat het altijd marketing- en verkoopinformatie bevat, meer niet.
Welke soorten gegevens kunnen in een PIM worden gevonden?
Wat zijn de voordelen van een PIM systeem?Er komt heel wat kijken bij PIM – het is software die uw producten evalueert, opslaat, beheert en helpt distribueren. Bekijk hieronder de meest opvallende voordelen! Grotere efficiëntie en productiviteit Er zal geen tijd worden verspild of verwarring ontstaan bij het zoeken, ordenen of verzamelen van productinformatie. De tijd die u anders zou verliezen, kunt u doeltreffender gebruiken om nieuwe producten te introduceren en uw productcatalogus uit te breiden. Verbeterde kwaliteit van productinhoud Klanten verwachten gedetailleerde en nauwkeurige productbeschrijvingen te lezen, vergezeld van afbeeldingen of video’s. Als zij niet kunnen vinden wat zij zoeken of niet krijgen wat zij willen, gaan zij naar een andere detailhandelaar of voelen zij zich in verwarring gebracht (wat weer leidt tot retourzendingen, enz.). Beter gegevensbeheerEen centraal instrument voor gegevensbeheer zorgt voor eigenaarschap en verantwoordelijkheid, met een duidelijke workflow voor productinformatie binnen de organisatie. Aangezien het een samenwerkingsinstrument is, kunnen verschillende gebruikers productinformatie toevoegen en voorstellen om nieuwe velden in de formulieren in te vullen.
Versnelde ROI met efficiëntiewinst en besparingenEen modern, goed ontworpen PIM-systeem kan uw verkoopvolume aanzienlijk veranderen. Veel bedrijven die PIM gebruiken, melden een verhoogde conversie en een daling van het aantal geretourneerde producten. Een PIM is verhoudingsgewijs sneller en betaalbaarder te implementeren en levert gemakkelijk meetbare zakelijke voordelen op. De statistieken van een hogere verkoopconversie en een lager aantal retourzendingen betalen zich meestal in korte tijd terug, wanneer de hoge wendbaarheid en schaalbaarheid van het marketingteam in aanmerking worden genomen.
|