Relatiegeschenken zijn sinds mensenheugenis een mooie manier om zowel waardering uit te spreken als reclame te maken, en het is belangrijk daarbij een beetje origineel uit de hoek te komen. Dat verkleint de kans dat het relatiegeschenk op de zolder belandt. De bedoeling ervan is tevens dat je bedrijfsnaam op de meest onverwachte plekken terechtkomt. Dingen die mensen nooit weggooienPennen, mokken, tassen of een lanyard keycord bedrukken, het is betaal- en aftrekbaar. Bovendien worden deze spullen zelden weggegooid – eerder doorgegeven aan derden. Mokken worden altijd wel gebruikt, net als pennen en tassen. En een keycord is handig voor zowel sleutels als toegangspasjes. Als je bedrijfsnaam daarop staat, wordt de gebruiker daar dagelijks aan herinnerd. Proef op de somDe route die zo’n relatiegeschenk aflegt, is heel interessant. We nemen de proef op de som: neem een banketbakkerij die bedrukte keycords uitdeelt onder klanten, leveranciers en personeel. Het keycord gaat mee met een koerier van de meelfabrikant, deze geeft het aan zijn zoon omdat hij zelf al een keycord heeft, die zoon gebruikt het voor zijn scootersleutels. Op een dag wordt de scooter verkocht inclusief de sleutels aan het keycord. Intussen hebben dan al veel mensen de naam van de banketbakkerij voorbij zien komen. Pakkende reclametekstHet is daarom noodzakelijk dat in één oogopslag gezien wordt om wat voor bedrijf het gaat. Pas de vorm van het relatiegeschenk aan aan de tekst: keycords zijn geschikt voor website-adressen die in een keer duidelijk maken wat een bedrijf doet, terwijl op een kalender weer allerlei foto’s getoond kunnen worden – van heerlijke verse broden en taarten bijvoorbeeld. Op een mooie shopper is weer meer ruimte voor een pakkende reclametekst, met eventueel daaronder een webadres. Soort relatiegeschenk aanpassen aan doelgroepZo’n hippe shopper, T-shirt of mok past prima bij een lunchtent of kringloopwinkel, maar er zijn natuurlijk meer soorten relatiegeschenken die een meerwaarde aan de reclame bieden. Zo is het voor een sportwinkel interessant om een voetbal te bedrukken en kan een winkelier in winter- of buitensportartikelen denken over rugzakken met zijn bedrijfsnaam erop. IT-bedrijven prijken op mousepads en laptoptassen en een slijterij doet er goed aan om bier- of wijnglazen te laten bedrukken. …dus niet alleen online zichtbaar zijnHoewel een groot deel van het leven zich voor veel mensen online afspeelt, moet de offline reclame niet vergeten worden. Juist omdat elk bedrijf al op het internet adverteert, is er meer ruimte om op te vallen in de fysieke wereld. Zo wordt de huis-aan-huisreclame nog wel eens vergeten, of het uitdelen van flyers. Dit werkt echter nog steeds prima, net als de vele soorten relatiegeschenken die er voorhanden zijn. |